Baza legislativă - “ Angajatorul trebuie să asigure planificarea, organizarea şi mijloacele necesare activităţii de prevenire şi protecţie în unitate şi/sau intreprinderea sa ” (Art. 13, L319/2006).
Sănătatea şi Securitatea în Muncă
Securitatea şi Sănătatea în Muncă sau serviciul de protecția muncii, cum este cunoscut de majoritatea dintre noi, reprezintă ansamblul de acțiuni şi măsuri pentru prevenirea riscurilor profesionale, protecția securității şi sănatății lucrătorilor, pentru eliminarea factorilor de risc şi accidentare prin informarea, consultarea, instruirea, protejarea lucrătorilor şi a reprezentanților lor.
HSP Consulting S.R.L. în calitate de prestator de servicii în domeniul securităţii şi sănătaţii în muncă vă oferă:
I Activităţile de prevenire si protecţie desfăsurate de către HSP Consulting, în conformitate cu prevederile art. 15, alin. (1), din HG 1425/2006 sunt următoarele:
- elaborarea de instrucţiuni proprii pentru completarea şi/sau aplicarea reglementărilor de securitate şi sănătate în muncă, ţinând seama de particularităţile activităţilor şi ale unităţii/ întreprinderii, precum şi ale locurilor de muncă/posturilor de lucru, şi difuzarea acestora în întreprindere şi/sau unitate numai după ce au fost aprobate de către angajator
- propunerea atribuţiilor şi răspunderilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, ce revin lucrătorilor, corespunzător funcţiilor exercitate, care se consemnează în fişa postului, cu aprobarea angajatorului;
- verificarea însuşirii şi aplicării de către toţi lucrătorii a măsurilor prevăzute în planul de prevenire şi protecţie, a instrucţiunilor proprii, precum şi a atribuţiilor şi responsabilităţilor ce le revin în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă stabilite prin fişa postului;
- elaborarea tematicii pentru toate fazele de instruire, stabilirea, în scris, a periodicităţii instruirii adecvate pentru fiecare loc de muncă în instrucţiunile proprii, asigurarea informării şi instruirii lucrătorilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi verificarea însuşirii şi aplicării de către lucrători a informaţiilor primite;
- elaborarea programului de instruire-testare la nivelul întreprinderii şi/sau unităţii;
- stabilirea zonelor care necesită semnalizare de securitate şi sănătate în muncă, stabilirea tipului de semnalizare necesar şi amplasarea conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr.971/2006 privind cerinţele minime pentru semnalizarea de securitate şi/sau sănătate la locul de muncă, dacă este cazul;
- evidenţa meseriilor şi a profesiilor prevăzute de legislaţia specifică, pentru care este necesară autorizarea exercitării lor;
- monitorizarea funcţionării sistemelor şi dispozitivelor de protecţie, a aparaturii de măsură şi control, precum şi a instalaţiilor de ventilare sau a altor instalaţii pentru controlul noxelor în mediul de muncă;
- efectuarea controalelor interne la locurile de muncă, cu informarea, în scris, a angajatorului asupra deficienţelor constatate şi asupra măsurilor propuse pentru remedierea acestora;
- identificarea echipamentelor individuale de protecţie necesare pentru posturile de lucru din întreprindere şi întocmirea necesarului de dotare a lucrătorilor cu echipament individual de protecţie, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.048/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru utilizarea de către lucrători a echipamentelor individuale de protecţie la locul de muncă;
- colaborarea cu lucrătorii şi/sau reprezentanţii lucrătorilor, serviciile externe de prevenire şi protecţie (dacă este cazul), medicul de medicina muncii, în vederea coordonării măsurilor de prevenire şi protecţie;
- propunerea de clauze privind securitatea şi sănătatea în muncă la încheierea contractelor de prestări de servicii cu alţi angajatori, inclusiv la cele încheiate cu angajatori străin
Următoarele activităţi prevăzute în art. 15 alin. (1) si alin.(22) din HG 1425/2006, cu modificările şi completările ulterioare se vor efectua în baza solicitării societăţii, pe bază de act adiţional:
- identificarea pericolelor şi evaluarea/reevaluarea riscurilor pentru fiecare componentă a sistemului de muncă, respectiv executant, sarcină de muncă, mijloace de muncă/ echipamente de muncă şi mediul de muncă pe locuri de muncă/posturi de lucru;
- elaborarea, îndeplinirea, monitorizarea şi actualizarea planului de prevenire şi protecţie;
- participarea la cercetarea evenimentelor conform competenţelor prevăzute la art. 108-177
Restul activităţilor prevăzute în art. 15 alin. (1) din HG 1425/2006, cumodificările şi completările ulterioare sunt de competenţa angajatorului.
OBSERVATIE: Activitățile prevăzute la Pct. I vor fi realizate ținându-se seama de aplicabilitatea prevederilor legale din domeniul SSM, asupra domeniului de activitate ale societății dumneavoastră și acele activități care nu pot fi realizate exclusiv de către personalul serviciului extern de prevenire și protecție se vor desfășura în colaborare cu administratorul/ reprezentantul legal al unității și/sau alte servicii externe specializate.
II. Alte activități privind organizarea activităţii de SSM desfășurate în cadrul societății de către serviciul extern de prevenire și protecție, prevăzute de legislația de SSM
- Elaborarea de documente privind modalitatea organizării activităţii de prevenire şi protecţie (decizii, instrucţiuni interne, hotărâri etc);
- Efectuarea instruirii introductiv – generală – la angajare, participarea la instruirea periodică, verificarea prin sondaj a instruirii periodice;
- Elaborarea de teste necesare testării personalului pe linie de securitate şi sănătate în muncă, (in cadrul instruirii introductiv-generale);
- Întocmirea listei interne de acordare a echipamentului individual de protecţie, pentru fiecare post de lucru din unitate, în conformitate cu prevederile Hotărârii de Guvern nr. 1048 din 9 august 2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru utilizarea de către lucrători a echipamentelor individuale de protecţie la locul de muncă;
- Întocmirea listei interne de acordare a materialelor igienico-sanitare pentru lucrători;
- Întocmirea anexelor la fişa postului cu propunerea atribuţiilor şi responsabilităţilor ce le revin lucrătorilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, corespunzător funcţiilor exercitate;
- La cerere, când este cazul, participarea la cercetarea evenimentelor conform competenţelor prevăzute la art. 108-177;
- Asigurarea de materiale ce pot fi utilizate în procesul de instuire a personalului;
- Asigurarea, la cerere de afişe, acte normative, fişe individuale de instruire, broşuri, indicatoare de securitate etc). necesare în procesul de instruire și repectiv de asigurare a securității la locurile de muncă;
III. Întocmirea/ Completarea documentaÎiei specifice privind ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA COMITETULUI DE SECURITATE ŞI SĂNĂTATE ÎN MUNCĂ
- Decizia de numire a lucrătorului desemnat
- Proces-verbal de alegere a reprezentanţilor salariaţilor cu răspunderi specifice în domeniul SSM.
- Decizia privind constiituirea CSSM;
- Întocmirea Regulamentului propriu de funcţionare al CSSM;
- Stabilirea prin Fișa postului a atribuțiilor și răspunderilor pentru lucrătorul desemnat, reprezentanții lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul SSM și membrii din partea conducerii în comitet;
- Asigurarea suportului în organizarea ședințelor periodice ale CSSM (intocmire Convocator, Instiintare ITM, suport în întocmirea Proceselor-verbale, etc) și participarea la aceste ședinț
IV. Autorizare electricieni din punct de Vedere al SSM
Include:
- Decizie de constituire a comisiei de examinare;
- Regulament intern pentru autorizarea electricienilor;
- Intocmirea instrucţiunilor proprii de securitate şi sănătate în muncă specifice activităţii de electrician;
- Măsuri de prim ajutor în caz de electrocutare si arsuri;
- Întocmirea Fişelor de examinare pentru autorizarea internă anuală a electricienilor din punct de vedere al SSM;
- Verificarea cunoştinţelor persoanelor examinate;
- Completatarea şi eliberarea Talonului de autorizare.
